Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Grasparkiet pop houdt jongen niet warm Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Grasparkiet pop houdt jongen niet warm
svg123
Website Member
Posts :244

Website Member
2011-04-14 - 18:14:20 send message to svg123

Hallo,

1 van mijn 4 koppels heeft 3 jongen, maar toen ik gisteren in de blok keek lagen de jongen helemaal behalve de kop onder(!) het zaagsel. Ik voelde of ze nog warm waren, maar ze waren helemaal koud.
ik had ze uit de blok gepakt en even in een andere blok gelegd zodat ze weer wat werden opgewarmd, maar ik kon ze daar niet laten liggen want die pop heeft al 7 jongen, met die drie nieuwe erbij dan 10, dat is wel veel om te voeren. 's avonds waren ze weer een beetje opgewarmd en heb ik ze teruggelegd in de blok waar ze uit kwamen, de pop ging in de blok en de jongen hield ze dus goed warm. Maar toen ik net ging kijken zat de pop weer niet in de blok, dus ik pak de blok eraf en ik voel dat de 3 jongen weer koud waren en 1 was er zelfs dood.. ik heb nu dus de 2 die over waren weer bij die ene van 7 jongen gelegd en ik ga ze niet meer terug leggen zodat er nog meer sterven.

Weet iemand hoe dit kan, want die eieren heeft die pop wel goed warm gehouden, de jongen had ze goed gevoerd, maar nu ze ongeveer 2 weken oud zijn houdt ze haar jongen niet meer warm.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-04-14 - 22:46:03 send message to whitebulldog

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

steeds overleggen is ook geen goede optie, je kan het beste de jongen over meerder nesten verdelen ( blijvend) indien mogelijk.'
anders een warmhoudplaatje onder het blok maken.
als dit een eigenschap van de pop is en dit vaker blijft zou ik haar zeker voor de kweek uitsluiten.
Probeer wel eens te observeren hoe lang ze uit het blok blijft, en hoe lang de (goede) andere vogels dit doen ( vergelijken)
Een jong kan op zich best even wat hebben. tevens heb je de jongen overgelgd, en als de andere pop deze niet (goed) voert, komen ze al snel te kort ( krop controleren) en dan met de kou erbij kan het net te veel zijn.
Op zicht als de vogel zo goed gebroed heeft zou ik het nog een kans geven, of overleggen, of handopfok, iets anders zit er niet in, of je moet de gok nemen, en afwachten of de anderen het wel halen.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-04-14 - 23:26:42 send message to Karel

Gaat het om een jong popje?


svg123
Website Member
Posts :244

Website Member
2011-04-15 - 07:45:33 send message to svg123

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ja het is een jonge pop dus ik had nog geen ervaring met die pop, maar die andere pop met 7 jongen van haar zelf en 2 van die andere is ook een jonge pop.

en ze voert alle jongen trouwens goed, ook die ik erbij leg uit een ander nest.

naar een andere blok kan ik ze niet leggen, want de jongen die daar in zitten zijn al veel groter, dan lopen ze steeds over die kleine heen en dan worden de kleine ook niet of bijna niet gevoerd.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-04-15 - 12:31:14 send message to Ton Koek

Hier dezelfde reactie; waarom al die kunstgrepen? Laat de vogel het zelf leren, dan gaat het volgend jaar wel goed waarschijnlijk.


gravaka
Website Member
Posts :283

Website Member
2011-04-16 - 19:28:39 send message to gravaka

wat is bij jou een jonge pop?

hier zet ik de poppen op min. leeftijd van 11 maanden in.
jonge poppen kunnen er soms opeens een potje van maken.

wanneer er poppen bij mij zijn die de jongen in de steek laten leg ik ze meteen over en in de meeste gevallen worden ze ook meteen geaccepteerd.

maar niet beginnen te opwarmen en dan weer proberen want ze doet het toch meteen weer!zonde van de jongen die hierdoor een extra klap krijgen!


svg123
Website Member
Posts :244

Website Member
2011-04-16 - 20:24:25 send message to svg123

hoe oud de pop precies is weet ik niet want ik heb haar bij een handelaar gekocht, maar ik schat zo'n 8 of 9 maanden.
Inmiddels maken de jongen die ik heb overgelegd het goed, de 'nieuwe' pop waar ze dus bij in de blok liggen voert heel goed.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 182 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede