Het gaat over 1. koppelvorming, 2. nestjes en 3 ruimte ivm eieren leggen
Hoi lezers en dierenvrienden!
Het zestal is nu een paar weken bij elkaar.
Eén koppel is gevormd. Ik heb een paar keer gezien dat Calimero Dolly heeft gedekt.
De andere 2 koppels mengen (nog) niet.
Dat vind ik sneu voor Finch en Mec, de 2 eerste mannen die ik kocht, want ik gun ze een vriendinnetje.
Mijn hulp zegt dat Calimero ook het mooist fluit, en dat hij daarom misschien wel het meest succes heeft.
Omdat ik binnenkort verwacht dat er eieren komen van het eerste koppel, heb ik alle vogels geringd, zodat ik de ouderen en de jongeren makkelijk kan (onder)scheiden.
Toen kwam ik op het idee (omdat ik toch vogels moest vangen en dat zou stress geven) om 1 koppel in de kleinere kooi te doen om te kijken of ze dan wél een relatie krijgen
Een uithuwelijking dus, een netjes gearrangeerd huwelijk. Wie weet gaan daardoor de andere 2 ook een koppel vormen omdat Calimero en Dolly toch redelijk vast zijn, lijkt me.
Dan de nestjes. Ik las ergens op internet dat vinkjes niet in gesloten nestkastjes gaan. Ik heb 7 open (van die schaaltjes) nestjes in de volière gehangen. Ook deed ik er nestvulling in. Maar dat gooien ze er uit.
Vraag is dan ook: zijn het de goede nestjes en de juiste vulling?
Als laatste las ik iets over de grootte van de volière en vogels. Zou het kunnen dat de volière te klein is voor de vogels om nesten te maken en vervolgens te gaan leggen?
Is dat een goed plan zo? Graag je reactie, aanvulling en advies of kritiek.
Dank voor het lezen en je moeite om te reageren.
mv.g.
Teunie