ik heb momenteel 2jongen in de woonblok liggen
en geef nu gewoon eivoer is dat eigenlijk genoeg
of moet ik nog wat bij geven het is de eerste maal dat ik jongen geef
ze zijn maar een paar dagen oud en vandaag is mijn derde jong uitgekomen de 2 andere hebben wel al een mooie krop maar is dat genoeg wat ik geef antonia
Een paar dagen oud
Waarom zitten ze niet bij de ouders dan ??
Als je zelf voedt, moet je pap voor papegaaien en parkieten voeren. En dat een aantal keren per dag.
Beste,ik vraag gewoon of de ouders voldoende hebben aan elke dag eivoer en vers fruit om hun jongen groot te brengen.Ze liggen zoals eerder vernoemd nog in de woonblok en ja de woonblok hangt bij de vogels.Ik weet ook dat je pap moet geven als je ze zelf wil groot brengen maar dat is onze bedoeling niet. We willen dat de ouders sterk genoeg zijn om de drie jongen ,en nog een ei die nog kan uitkomen,zelf groot te brengen. We horen langs alle kanten verschillende verhalen en weten uiteindelijk niet meer wat goed is en wat niet.Velen zeggen dat we kiemzaad moeten bijgeven. Anderen beweren dat het verkeerd zou zijn om dat te doen omdat er in kiemzaad schimmels ontstaan die dan weer niet goed zijn voor de vogels.Ook zijn er veel verschillende kiemzaden.Welke kunnen dan wel gegeven worden. Ik hoop dat ik hiermee een beetje duidelijker was.Met vriendelijke groeten Marnis
As ik jonge zonparkieten/jendaya's heb dan blijf ik de oude vogels gewoon op dezelfde manier doorvoeren. Ik vul alleen het voer aan met dagelijks een beetje eivoer. Het enige waar je goed op moet letten is dat als je de oudere vogels altijd gerantsoneerd voert dat je nu meer moet voeren naarmate de jonge zonparkieten groter worden.
Ik heb zelf meerdere koppels zonparkieten en ook al meerdere jonge vogels op stok gekregen.
Af en toe een stikje fruit of groente is in mijn ogen niet voldoende. Mijn aratinga's krijgen (behalve bij strenge vorst) elke dag groente of fruit. Als ze jongen hebben nog meer dan wanneer er geen jongen bijzitten. Daarnaast een goed zaadmengsel (als ze jongen hebben kun je gerust iets vetter voeren):ik voer dit als ze jongen hebben zeker niet gerantsoeneerd. En een goed krachtvoer (eivoer gemengd met universeelvoer).
Aan iedereen bedankt voor de reacties.We zullen dus niet veranderen van eten geven.We zullen alleen het geven van fruit nu dagelijks doen.Voor de rest houden we het op hun gewoon voer en eivoer.Moesten er nog mensen zijn met handige tips,dan zijn die zeker welkom.Met vriendelijke groeten en aan iedereen een goede kweek toegewenst. Marnis