Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Wat doe ik fout? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Wat doe ik fout?
denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2011-02-12 - 16:02:52 send message to denegon

sad :(sad :(sad :( Het is weer gebeurd en nu weer iets anders pfffffffffff
Ik probeer nu al een aantal jaar te kweken met caiques en altijd gaat het fout.
nu heb ik een koppel 1
dat jaar 1, 1 jong heeft grootgebracht met hulp van mij.
jaar 2, 1 jong zelf heeft groot gebracht.
jaar 3, 2 jongen heeft groot gebracht.
jaar 4 eerste nest 1ste jong niet gevoerd jong 2 en 3 na 13 en 11 dagen uit het blok gegooid (waarschijnlijk een nacht niet gebroed en de jongen dood) het 2de nest dat jaar niet gevoerd dus niets groot.
nu leek het dit jaar goed te gaan 4 eieren. eerste jong niet gevoerd echter 2, 3, en 4 wel echter na 18 16 en 13 dagen broeden de jongen kapot gepikt en uit het blok gegooid.
wat doe ik fout pfff ik weet het niet meer.

extra info: ik kweek in kweekkooien 150 breed 70 hoog en 50 diep.
voeding: 60% versele laga premium met pellets en 40% valkparkieten voer.
tevens krijgen de vogels 2 eetlepels kiemzaad met 1 of 2 soorten fruit per dag en als ze jongen hebben 4 eetlepels en dan is het fruit met kiemzaad gemengd met eivoer.

hopelijk heeft iemand raad ik denk zelf dat de pop de jongen dood maakt omdat ze weer opnieuw wil gaan kweken. vorig jaar had ik na de dood van de jongen binnen 3 weken weer eieren. misschien geen eivoer meer voeren? sad :(sad :(sad :(sad :(


JoskeVD
Website Member
Posts :96

Website Member
2011-02-12 - 16:17:16 send message to JoskeVD

Heel jammer nieuws Egonsad :(
uit wat je schrijft kan ik afleiden dat je echt wel je best doet en dat je er mee zit, ik ken dat gevoel!

Ik heb tot nu toe nog geen ervaringen met de zwartkoppen daar men koppels nog net iets te jong zijn.

Maar ik denk dus inderdaad dat het zoals je zegt, het eivoer kan zijn?!? Heb al verscheidene keren gehoord dat caique's eivoer krijgen om ze in broedstemming te brengen, maar vanaf het legsel volledig is, dit afbouwen en er mee stoppen omdat ze te driftig blijven en dan jongen of eieren stuk kunnen maken. Maar zoals gezegd, heb ik hier geen ervaring mee, misschien kan je het bij je volgende nest eens uitproberen?

wens je alvast veel succes,
en je koppie niet laten hangen hee!
Je hebt nog vele jaren om het te poberen en doet je uiterste best!! Aan jou zal het niet liggen, geef ze nog een kanswink ;)



Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-02-12 - 16:40:57 send message to Rogert

Hoi Egon,

Ik heb vroeger ook Caiques gehad en ik heb er nooit mee gekweekt. Ik had vergelijkbare kweekboxen en voerde ook zo gevarieerd mogelijk.

Als ik het voor mijzelf van een afstandje zou beoordelen zou ik zeggen: verveling en frustratie.

Deze dieren zijn van zichzelf al hyperactief, speels, nieuwsgierig, leergierig. Maar als deze dingen dus niet bevredigd worden slaat dit om in frustratie en agressie. Ze slopen de eieren of jongen. Irriteren elkaar, zijn onrustig met broeden en worden als het ware niet bevredigd.

Waarschijnlijk kom je maar één of twee keer per dag bij je vogels en hebben ze geen verrijking/afleiding of onvoldoende verrijking/afleiding.

Het kan ook zijn dat je ze gekocht hebt bij iemand die ze in een groter hok had zitten en mogelijk binnen/buiten. Als ze dan kleiner komen te zitten wil het voor geen meter meer. Dan raken de dieren te gefrustreerd door te weinig impulsen.

Doe je nog iets aan voedselstimulans (bv extra hennep)? Ook dit kan voor onrust zorgen. Er zijn wel stimulerende kruiden die goed werken voor de pop. Kijk eens bij het onderwerp: Kruiden hebben de toekomst.

Als ik je een advies mag geven maar kan dus niet uit ervaring spreken, zou ik de vogels een buitenvolière geven. Deze verrijken met div soorten takken (wilg maar één keer in de twee weken, verder andere takken geven). Tijdens de kweek wat valeriaan en lavendel geven. En tijdens de broed de man verrijken met afwisselende verrijkingselementen.

Wat ook een oorzaak kan zijn dat je meerdere koppels bij elkaar in de buurt heb zitten. Ik weet nog steeds niet wat beter zou werken: de koppels elkaar laten zien of juist niet. Want voor beide gevallen is iets te zeggen.Elkaar zien: verrijking door interactie of irritatie door territoriumgedrag. Koppels uit het zicht: frustratie omdat ze elkaar niet kunnen zien en wel horen, of juist verrijking?


avo
Website Member
Posts :47

Website Member
2011-02-12 - 16:42:14 send message to avo

hallo,
ik denk dat de vogels wat missen,als je alleen
geef wat je beschreven hebt.ik kweek al 30 jaar met grijzen, kaketoes,amazones,jardines en bonte boeren ik geef ze elke dag per koppel 2 eetlepels papegaaienvoer met ongeveer 5% zonnepitten op 20 kg en dan 2 eetlepels universeelvoer gemengd met clausbruin 2 eetlepels eivoer het hele jaar door en dan elke dag 1 theelepel carmix het voer een beetje vochtig gemaakt met water niet te veel het moet net een beetje rul zijn en 3maanden voor de kweek krijgen ze 3 keer in de week calcylux door het water en om de dag een beetje fruit.nooit geen problemen en elk jaar volop jongen geen problemen met voeren en geen kalk gebrek.en de meeste mensen vergeten dat deze vogels veel fruit en nectar nodig hebben.je hoef er niks mee te doen maar als je dit probeer heb je kans dat het
een kans van slagen heeft.
met vriendelijke sportgroeten
André


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2011-02-12 - 16:44:20 send message to Dennis Fr.

ik heb zelf ook zwartkop caiques gekweekt en heb dit probleem zelf nooit ondervonden.ze kregen hier gewoon eivoer van orlux dit maakt ik aan met appel,paprika,wortel,gekiemde zaden.maar ik bouwde dit nooit af ook als ze jongen hadden gaf ik het alle dagen.caique`s zijn echte fruit eters.dus misschien dat is proberen.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2011-02-12 - 17:03:34 send message to denegon

beste rogert,
Hetgeen waar jij mee komt is een punt waar ik zelf ook aan denk. misschien geen buiten voliere dat vinden de buren niet zo maar wel een voliere in de schuur. dit wil ik ook gaan doen echter moet ik dan vogels weg doen. de caiques wil ik houden en dan worden het dus de pruimekoppen. 1 probleem deze vogels zorgen voor de jongen waar ik elk jaar mijn voer van koop.
ik moet nog eens goed kijken hoe ik de kooien kan vergroten ik kan de kooien dan 0.8 diep en 2 hoog en 2 breed maken en dan veel touwen en stokken erin. misschien dat ik dat ga proberen.
eerst afwachten of het koppel opnieuw begind en dan na 2 weken de jongen in de warmte kooi en zelf opvoeren wie weet. de rest en rogert bedankt al vast voor jullie info


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2011-02-12 - 17:13:05 send message to Dennis Fr.

om even terug te komen op meerdere koppels bij elkaar in de buurt houden.ik had 4 koppels allemaal kregen ze jongen.enigste was dat ze elkaar niet konden zien.ik kweekte ze zowel in volieres al broedkooien.


robbunschoten
Website Member
Posts :117

Website Member
2011-02-12 - 17:36:25 send message to robbunschoten

mijn vraag als ik een koppel vanaf het voorjaar naar buiten doe ben ik dan verplicht om ze in de herfst weer naar binnen te doen ik kan de voielerre wel winddicht maken maar het vriest binnen net zo hard als buiten dus wat te doen .


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2011-02-12 - 18:41:21 send message to Niltava

Ik heb ook een koppel en dat gaat rond maart altijd vanzelf tot broeden over.
Zelf voer ik ze niet zo rijk nadat de jongen uit zijn gekomen en dan rond december(eind) weer regelmatig gekiemde zaden en appel etc.
Appel geef ik trouwens zo, dus niet gesneden. Ze moeten er dus mee omprutsen (in de natuur krijgen ze ook niet geseneden appel wink ;)) zo doe ik het ook met wortel etc.
Zoals aangegeven denk ik ook aan verveling of aan verstoring.


danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2011-02-12 - 18:49:29 send message to danielkempenk

das knap kl@$% moatje!!
je gedult word wel op de proef gesteld....
michien echt overdadig veel voeren als er jongen zijn en erg veel fruit?
1 van mijn koppels bonte boeren laat hun jongen ook doodgaan als ik niet overdadig veel fruit geef.
aan het eivoer zal het niet liggen verwacht ik en dat zullen de jongen ook zeker nodig hebben dus daar is afbouwen niet aan te raden.

mischien de man de volgende x apart zetten?

gr.daniel


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2011-02-12 - 19:13:32 send message to denegon

zeker een goed idee om de appel en wortel heel te geven en wilgentakken extra ook hopelijk heb ik nog een ronde om te proberen al weer bedankt mensen groetjkes egon


bram en jake
Website Member
Posts :81

Website Member
2011-02-12 - 21:05:50 send message to bram en jake

heb je mischien al aan pelets gedacht?wink ;)daar zit zowieso alles in wat ze nodig hebben.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-02-12 - 21:09:55 send message to Ruben31

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Altijd rottig denegon.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2011-02-13 - 10:29:41 send message to denegon

quote
heb je mischien al aan pelets gedacht?daar zit zowieso alles in wat ze nodig hebben.

in de voeding die ik geef zitten ook pellets. Geheel overgaan wil ik niet en ik denk dat dit het probleem niet wegneemt. de oplossing om iets aan de verveling te doen lijkt me beter.
zo hebben ze all grove stukken wordtel gekregen en partjes appel i.p.v. blokjes.
en de wilgentakken gaan we dadelijk knippen zodat die er bij kunnen

toch bedankt groetjes egon


jp57
Website Member
Posts :277

Website Member
2011-02-13 - 10:44:33 send message to jp57

André,
Ik heb je een berichtje gestuurd, had graag wat meer uitleg over de voeding.
anders post je het hier dan heeft iedereen er mischien nog wat aan.
gr, johanhappy :)


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2011-02-13 - 17:35:59 send message to denegon

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

happy :) ik ben al bezig met de info die jullie mij hebben gegeven.
voeding voor de caiques ebn bonteboertjes is niet meer verhakseld maar ze krijgen grove stukken. de caiques vinden het geweldig zo lekker spelen met die blokken wortel en schijven appel. leuk om te zien ook.
ook hebben al de vogels nieuwe wilgentakken en hebben de vogels die niet broeden de zij takjes in het blok gekregen dus dat worde weer slopen.
hopelijk hebben ze nu meer te doen.
de takken zal nu elke week vervangen worden. ik heb een niet al te moeilijk systeem ook dit te doen. het eivoer is van het voeren afgehaald en geef ik nu per koppel appart.

groetjes en nogmaals iedereen bedankt.
egon



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 217 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede