Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > vitamines bij papegaaien Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : vitamines bij papegaaien
michatje
Website Member
Posts :119

Website Member
2010-09-24 - 21:42:25 send message to michatje

hallo allen,

heeft er iemand van jullie ervaring met het geven van "catosal" vitamines aan zijn of haar papegaaien?zoja,wat zijn jullie ervaringen ermee??alvast bedankt
hopend op een antwoord


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-09-25 - 09:31:01 send message to Rogert

Hoi Michatje,

Ik heb geen ervaring met het geven van vitamines aan papegaaien. Maar als ik je mag adviseren:

Als je vitamines aan je voeding moet toevoegen, met behulp van preparaten, om je dieren gezond te houden dan heb je dus een gebrek aan je voeding. Met een beetje research, advies van ervaren fokkers en een uitgebreid dieet moet je je dieren gezond kunnen houden.

Vitaminen klinken altijd wel gezond maar met vitamines kun je ook tegenover gestelde reacties krijgen. Sommige vitamines in overvloed veroorzaken gebreken en kunnen zelfs toxisch werken.

Probeer je voeding te analyseren. Als je een gebrek aan je vogel ziet zoek je uit welke vitamine en mineralen daar mee te maken hebben en deze probeer je terug te vinden in een voedingsstof en niet in een preparaat. Op die manier kun je ook te werk gaan.

Succes


michatje
Website Member
Posts :119

Website Member
2010-09-25 - 11:02:28 send message to michatje

dag rogert,

wat je schrijft klopt volledig met hetgeen ik altijd naar probeer te streven,maar door omstandigheden met een koppel vogels waarvan ik dit jaar een geslaagde natuurbroed kweek mee heb gehad moet ik nu deze vitamines een periode geven van m'n vogelarts omdat de pop bij momenten nog wat "treurt" en door die bepaalde vitamine komen de vogels wat vlugger erdoorheen.
maar alvast bedankt voor uw reactie en hopelijk volgen er nog
met vriendelijke groeten,
michatje


jp57
Website Member
Posts :277

Website Member
2010-09-25 - 11:27:50 send message to jp57

hallo,

Bij mij krijgen mijn papegaaien elke dag vers fruit en groeten met kiemzaad.
Hier doe ik 2x per week, mutavit en heb nog nooit een vogel gehad die niet goed zat.

gr,
johanwink ;)


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-09-25 - 15:43:38 send message to Rogert

Oke, als ik naar het medicijn kijk heb je dus waarschijnlijk een kalkgebrek in combinatie met een stofwisseling die uit balans is?

http://www.bayovac.com/scahablx/products_benl.nsf/CMSAllByIntID/NNEK-5NPGW9?OpenDocument

http://www.interchemie.com/veterinary-products/lambs/butasal-100.html

Je moet een inspuitbare vloeistof toedienen? Mag je het ook zelf injecteren of doet de dierenarts dat?

Of moet je deze vloeistof door het water of voer doen?

Wat is de diagnose van de dierenarts en wat is zijn beredenering om dit medicijn te geven?


michatje
Website Member
Posts :119

Website Member
2010-09-25 - 16:04:47 send message to michatje

hallo,
de vloeistof word in het water toegevoegd.
wat de beredenering betreft : zoals ik al heb aangegeven door het feit dat de vogel het precies niet of moeilijk lukt om er over heen te geraken wat betreft de jongen.heeft de vogelarts dit aangeraden om te geven zoadat het allemaal iets makkelijker zou moet gaan.
met vriendelijke groeten,
michatje


jordain
Website Member
Posts :80

Website Member
2010-09-25 - 21:48:22 send message to jordain

ik heef ze elke dag een beetje vtaminen


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2010-09-26 - 12:24:19 send message to meyer

Hallo, Ik ben niet erg overtuigt van het verhaal wat je "vogel"dierenarts je heeft verteld.


quote
maar door omstandigheden met een koppel vogels waarvan ik dit jaar een geslaagde natuurbroed kweek mee heb gehad moet ik nu deze vitamines een periode geven van m'n vogelarts omdat de pop bij momenten nog wat "treurt" en door die bepaalde vitamine komen de vogels wat vlugger erdoorheen.


quote
de vloeistof word in het water toegevoegd.


quote
wat de beredenering betreft : zoals ik al heb aangegeven door het feit dat de vogel het precies niet of moeilijk lukt om er over heen te geraken wat betreft de jongen.heeft de vogelarts dit aangeraden om te geven zoadat het allemaal iets makkelijker zou moet gaan.


In mijn ogen hebben je vogels een voedings tekort waardoor ze bepaalde voedingsstoffen te weinig binnen krijgen.
Het middel Catosal wijst erop dat je vogels een tekort hebben aan calcium en fosfor.

CATOSAL® is een inspuitbare oplossing op basis van butafosfan en vitamine B12.

Aandoeningen en chronische resp. acute stoornissen van de calcium- en fosforstofwisseling.


Door gevarieerd te voeren ,zoals fruit, groente en noten en eivoer kiemzaden maar ook calcium en grit en kiezel zullen je vogels meer energie overhouden na de broed.
Als je jonge vogels op 4 á 5 weken na het uitvliegen van de ouders gehaald worden zal je niets aan de ouders merken als ze gezond zijn.
Met het voeren van fruit en groente zoals hierboven beschreven bedoel ik niet dat ze zo af en toe eens wat krijgen maar dat ze elke dag weer een degelijk menu voorgeschoteld krijgen.
Nog één opmerking over het toedienen van medicijnen en dus ook calcium, doe dit niet via het drinkwater omdat papegaaien daar te weinig voor drinken en zo te weinig van het medicijn binnen krijgen. Een goed merk calcium en fosfor bevat een goede verhouding vitamine en mineralen. Je kunt dit droog voeren in een bak maar beter is het om dit te mengen door je droge zaden en door je eivoer waardoor je vogels het goed binnen krijgen.Veel Afrikaanse papegaaien hebben in gevangeschap een tekort aan calcium .

Voel je niet aangevallen ik probeer jou en je vogels alleen te helpen.wink ;)


Groeten Meyerwink ;)


michatje
Website Member
Posts :119

Website Member
2010-09-26 - 12:57:13 send message to michatje

hallo meyer,

eerst en vooral moet ik je bedanken voor de uitleg dat je hebt geschreven.ten tweede voel ik mij absoluut niet aangevallen daar het niet "ik" is maar dat het de "vogels" ten goede moet komen.
alvast bedankt voor de informatie
groeten,



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 184 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede