BEZIN, BEZIN, BEZIN !!!
Een roofvogel is absoluut
GEEN huisdier en vergt een complete andere verzorging dan parkieten/ papegaaien !
Wijzelf zijn dag en nacht, dag in dag uit, weer of geen weer, ALTIJD met onze vogels bezig, dit is prioriteit, men moet de vogel
elke dag zijn vrijheid kunnen geven, anders blijf je er beter vanaf
ik zou graag een roofvogel willen kopen..
De manier waarop je dit zegt laat al merken dat je er niks van kent... ik zeg niet dat er op dit forum geen kennis is van roofvogels, maar als je er meer over wil weten, raad ik je een toch een valkerijforum aan.
als eerste zou ik willen weten wat een goede beginner vogel is.
Wanneer iemand mij die vraag stelt zeg ik altijd : Een gestoorde steenarend die u eens goed toetakelt, zo weet je meteen met wat je bezig bent!
Heus, er bestaat echt niet zoiets als een beginnersvogel. De kleinere en relatief "ongevaarlijke" hebben weer een fragil gewicht, en kleine gewichtschommelingen kunnen dus dodelijk zijn. (lees: zijn dodelijk bij onervarenheid)
De grotere zijn dan weer te agressief en pakken (lees aanvallen) je zeker op je onervarenheid.
ik zou ook graag willen weten of je de vogels ook kan nemen als ze net uit het ei zijn, of moet je daar een goede kweker voor zijn?
Dit noemt met imprint, en is vooral toegepast bij kleinere vogels, vooral als je er goed mee wil vliegen.
Men moet de keuze maken: Als men gaat jagen neemt met een vogel die minstens 16 tot 20 weken bij de ouders heeft gezeten. Dit heeft 2 redenen :
1: dan heeft de vogel al zijn "droge" pluimen
2: dan is hij wild genoeg en beseft hij dat hij "vogel is"
Als de vogel vanaf jongs afaan door jouw gootgebracht word, gaat hij u aanzien als ma of pa. Bij kleine vogels is dit niet echt het probleem, maar dan denk ik aan de grotere..... eenmaal deze geslachtsrijp worden, en u dus aanzien als soortgenoot, kunnen deze vogels in staat zijn tot 2 dingen:
1: De vogel aanziet u als vijand in zijn territorium en gaat u verjagen, en u dus constant willen aanvallen/ pakken als hij de kans krijgt,en geloof me, dat doen ze!
2: De vogel aanziet u als partner en wil met u paren.
Ik garandeer u, geen één van beiden is aan te raden! En trouwens ook niet af te leren.
een valkenier
Daar wil ik dan toch ook nog iets over kwijt.
Een valkenier is iemand die met roofvogels JAAGT, en dus waarschijnlijk alleen jachtvogels heeft, dus geen kleinere als bv torenvalk of steenuil.
Dan heb je de roofvogelHOUDERS, spreekt voor zich denk ik, zijn dus mensen die roofvogels houden.
Dan heb je nog de recreatieve vliegers: dit zijn mensen die één of enkele vogels hebben, ongeacht de soort, en dus enkel gaan vliegen met hun vogels, zonder jachtbedoelingen o.i.d, dat is waarschijnlijk ook de groep waar jij misschien ooit zal toebehoren
Ik geef u één advies; ga geen plotse aankopen doen, dit zal ten nadele zijn van vooral de vogel, maar ook voor uzelf! Maar dit zal vooral te nadele zijn van ons, de andere valkeniers en roofvogelhouders, we moeten zo al een dikke huid hebben door al die pseudo valkeniers die ons een slechte naam bezorgen door telkens een vogel kwijt te spelen o.i.d. Snap je?
Doe eerst kennis op, in boeken, op forums, ga eens langs bij valkeniers/roofvogelhouders, en denk binnen een jaar nog eens na of het echt iets voor je is.
Ikzelf heb 1,5 jaar met een valkenier meegelopen vooraleer ik een eigel vogel kocht, dit is lang, maar na die periode zal blijken of je nog dezelfde interesse hebt als waarmee je gestart bent, en dit is in 80% van de gevallen niet zo