Een 33-jarige man uit Urk is aangehouden als hoofdverdachte in een onderzoek naar het illegaal vangen van vogels. De Urker ving beschermde vogels zoals putters, baardmezen en pestvogels. Dat meldt het Openbaar Ministerie (OM) maandag.
Kennelijk zit men daar gelukkig nog een beetje achteraan, hopelijk doet men ook wat aan de keten die ze vervolgens verhandeld en eigenlijk weet dat ze illegaal zijn.
Dit is kennelijk hoe een deel van de vogelwereld in werkelijkheid elkaar zit, geeft terecht niet echt reden voor buitenstaanders om positief over deze hobby te denken.
Tijd voor de vogelwereld om zelf hard maatregelen te nemen.
Als bijvoorbeeld markten de handelaars die hier een keer mee betrapt zijn nu eens uitsloten van verdere deelname in de toekomst.
IS overigens al een oud verhaal.
Heb het vorige week al in de krant gelezen en ook al een paar weken terug.
Schijnt een leuk item te wezen als men ruimte over heeft.
Is volgens mij ook geen nieuws, gebeurt helaas al langer.
quote hoe denk je dat jullie aan je eigen vogels komen er is er toch een begonnen met vogels uit vangen
Dat simpele feit legitimeert nog niet om uit geldelijk gewin dierenbeschermingswetten te overtreden. Om over de rest nog maar te zwijgen.
Meer aandacht voor bescherming van de wildpopulatie zou binnen de vogelwereld zeer op zijn plaats zijn.
Dat vermoeden heb ik ook wel
in den haag en zoetermeer wemelt het van de halsband parkieten.
Je kan me niet vertellen dat er af en toe niet iemand is die z'n netje uitgooit
Dat heeft er wel degelijk mee te maken. Halsbandparkieten staan inmiddels op de lijst inheemse vogels en zijn daarmee net zo beschermd als alle andere inheemse vogels.
Ik vraag me wel af hoe dat zit met de verplichting van speciale ringen met een breekzone.
Ton.